Tata Cara Melakukan Sholat Jenazah

Tata Cara Melakukan Sholat Jenazah

Tatacara bagi solat jenazah pengebumian membezakan antara badan-badan lelaki dan perempuan. Yang perlu dipertimbangkan di sini adalah solat jenazah berbeza dengan solat wajib. Perbezaan antara mereka adalah doa dan iqamah solat jenazah tidak digunakan, tidak menggunakan panah, tidak menggunakan panah, tidak menggunakan dan tidak menggunakan tahiyat I'tidal.

badan-badan Shlat terdiri daripada 4 takbir, jadi jika dia tidak memahami tentang cara solat jenazah dalam tafsiran kedua-dua seseorang langsung belas kasihan, takbir ketiga dan takbir i'tidal sujud keempat. Yang benar adalah bahawa maknanya adalah takbiratul 4 Ikhram semua tetap sehingga 4 takbir dilakukan dalam keadaan berdiri dan membaca perkara telah ditentukan.

Berikut adalah prosedur yang perlu diketahui solat jenazah:


1. niat

Perkara pertama adalah niat. Niat adalah sangat penting kerana ia adalah hasrat Tuhan yang kita mahu tahu apa yang perlu dilakukan. Allah mengetahui dengan tepat niat keikhlasan dan kesungguhan hamba-NYA dalam berbuat demikian. Apa yang berbeza ialah niat lelaki solat jenazah doa dan badan-badan wanita.

niat juga merupakan syarat doa syahnya supaya setiap amalan akan lakukan untuk mula dengan niat. Berikut adalah mayat doa niat untuk diketahui:

Niat jemaah badan lelaki

Bunyi Hasrat kekal sebagai jemaah lelaki adalah:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Usholli 'Alaa haadzalmayyiti arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT.

Itulah doa permohonan saya untuk mayat takbir empat kali wajib asas untuk jemaah kerana Allah Ta'ala.

Niat jemaah mayat wanita

Untuk niat shalat berjama'ah mayat perempuan adalah sesuatu seperti ini:

اصلى على هذه الميتة اربع تكبرات فرض الكفاية مأموما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli 'Alaa haadzihil mayyitati arba'a takbiraatin fardhol kifaayati ma'muuman lillaahi SWT."

Maksudnya: Saya berhasrat untuk mendoakan mayat wanita empat kali tafsiran wajib asas sebagai jemaah kerana Allah.

Hasrat untuk menjadi jenazah imam solat



Menjadi imam, kita juga perlu mengatakan niat runimas. Sebagai imam, lafadz membaca ma'muuman ditukar menjadi imaa'man lafadz. Berikut adalah niat yang perlu dibaca sebagai imam untuk pengebumian:

اصلى على هذاالميت اربع تكبرات فرض الكفاية إماما لله تعالى

Bunyi ayat ini adalah "usholli 'Alaa haadzalmayyiti arba'a takbiraatin fardhol kifaayati imaaman lillaahi SWT."

Itulah doa permohonan saya untuk takbir mayat ini empat kali asas wajib untuk menjadi imam kerana Allah. Hasrat lafadz adalah sama untuk wanita serta mayat mayat lelaki.

2. Pertama Intifada

Selepas membaca niat, kami akan melakukan takbir pertama. Tafsiran yang pertama adalah bahawa kita digalakkan untuk membaca surah Al-Fatihah.

3. Intifada Kedua

Tafsiran yang kedua dilakukan dalam keadaan berdiri, tidak melakukan sujud dalam solat kerana tidak ada badan sujud. Pada masa tafsiran kedua ini yang kita wajib membaca shalawat kepada Nabi Muhammad. Bunyi berkat lengkap adalah seperti berikut:

اللهم صل على محمد, وعلى آل محمد, كما صليت على آل إبراهيم, وبارك على محمد, وعلى آل محمد, كما باركت على

آل إبراهيم في العالمين

إنك حميد مجيد

Bunyi berkat atas adalah "Ya Allah! 'Alaa Muhammad, wa' Alaa Muhammad Ali. Kama shallaita 'Alaa Ibraahiim, wa' Alaa Ali Ibraahiim. Wabaarik 'Alaa Muhammad, wa' Alaa Muhammad Ali. Kama diberkati 'Alaa Ibraahiim, wa' Alaa Ali Ibraahiim. Fil 'alaamiina innaka hamiidummajiid ".

Ini bermaksud:

"Rahmat Ya Allah kepada Nabi Muhammad, bersama-sama dengan keluarganya. Seperti yang anda memberi rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarganya. Dan limpahkanlah kesejahteraan kepada Nabi M

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular